روتین پوستی به معنای انجام یک سری مراحل ساده برای پاکسازی و محافظت از پوست است که باید هر روز انجام شود. این مراحل بر اساس نوع پوست شما متفاوت است. برای درک این مطلب، به شرح روتین پوستی و راهکارهای مراقبت از پوست می پردازیم.

بیشتر بخوانید : بوتاکس ارزان در کرج

روتین پوستی چیست؟

روتین پوستی به مجموعه‌ای از مراحل گفته می‌شود که هر روز برای مراقبت از پوست صورتتان انجام می ‌دهید. این مراحل شامل کارهایی مثل پاکسازی پوست، مرطوب کردن و تقویت سد دفاعی آن است. انجام این روتین ‌ها به نوع پوست و هدف شما بستگی دارد. برای مثال، اگر پوستتان خشک است، ممکن است به مرطوب کردن بیشتری نیاز داشته باشید. هدف از این روتین پستی، بهبود وضعیت پوست و حفظ زیبایی آن است و می ‌توان برای رسیدن به این اهداف از محصولات و روش ‌های مختلفی استفاده کرد.

مراحل انجام روتین پوستی به صورت زیر می باشند. این مراحل ساده اما حیاتی، برای حفظ سلامت و زیبایی پوست هر روز انجام می‌ شود.

  1. پاکسازی پوست از آلودگی‌ها، چربی، و میکاپ. این کار معمولاً با استفاده از محصولاتی مانند میسلار آغاز می‌ شود.
  2. سپس، به مرحله شستشوی صورت می‌رسیم که می‌توان از فوم، ژل یا پن شستشو استفاده کرد.
  3. پس از شستشو، استفاده از تونر برای تنظیم pH پوست و حفظ تعادل آن بسیار مهم است.
  4. بعد از آن، از کرم مرطوب‌ کننده و آبرسان برای نرم ‌تر و ترمیم‌ کننده کردن پوست استفاده می‌شود.
  5. در مرحله بعد، استفاده از کرم دور چشم جهت رفع چین و چروک ‌ها، پف و تیرگی ‌های زیر چشمی انجام می‌ شود.
  6. در پایان، زدن کرم ضد آفتاب برای حفاظت از پوست در برابر اشعه‌های مضر خورشیدی به پایان می ‌رسد.

روتین پوستی چیست؟/ راهکارهای مراقبت از پوست

بیشتر بخوانید : قیمت برداشتن خال در کرج

بیشتر بخوانید : میکرونیدلینگ در کرج

راهکارهای مراقبت از پوست

رعایت نکات زیر می ‌تواند روند پیری پوستتان را به تاخیر بیندازد و از بروز مشکلات پوستی پیشگیری کند:

شناخت نوع پوستتان

اولین گام برای مراقبت از پوستتان، شناخت نوع پوستتان است. برای انجام این کار، ابتدا صورت خود را با یک شوینده ملایم شویید و سپس با یک حوله نرم آن را خشک کنید. سپس به مدت یک ساعت به صورت خود دست نزنید و پس از این مدت، نوع پوست خود را بررسی کنید. اگر پوستتان قرمز و ملتهب است و گاهی‌اوقات سوزش می‌کند، پوست حساس دارید. اگر پوستتان پوسته ‌پوسته و خشن است و خارش دارد، پوست خشک دارید. اگر پوستتان چرب و براق است، به ویژه در ناحیه T (پیشانی، بینی و چانه)، پوست چرب دارید. اگر ناحیه T چرب و براق است و سایر نواحی صورت خشک هستند، پوست مختلط دارید. و اگر پوست شما شفاف است و هیچ‌کدام از این علایم را ندارد، پوستتان معمولی است.

انتخاب محصولات مراقبت از پوست

برای انتخاب محصولات مراقبت از پوست، باید به نوع پوست خود توجه کنید و محصولات را بر اساس آن انتخاب کنید. مثلاً اگر پوستتان خشک است، محصولات مرطوب‌کننده و نرم‌کننده را انتخاب کنید، در حالی که برای پوست چرب بهتر است از محصولات کم چرب‌کننده و ضد باکتری استفاده کنید. با شناخت نوع پوست خود، می‌توانید محصولات مناسبی را انتخاب کنید تا بهترین نتیجه را برای مراقبت از پوستتان بگیرید.

روتین پوستی‌ ساده

روتین پوستی‌ خود را ساده نگه دارید. متخصصان پوست پیشنهاد می‌ دهند که از تعداد محصولات کمتری استفاده کنید. استفاده از محصولات زیاد، به خصوص محصولات ضد پیری، ممکن است به پوست آسیب بزند. برای یک روتین پوستی ساده، بهترین راه انتخاب یک شوینده ملایم، مرطوب ‌کننده و ضد آفتاب است. این محصولات باید بر اساس نوع پوست شما انتخاب شوند.

استفاده از ضد آفتاب

ضروری و الزامی است. ضد آفتاب باید بخش مهمی از روتین مراقبت پوستی شما باشد. استفاده صحیح از ضد آفتاب می‌تواند پوست شما را در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید محافظت کند و از پیری زودرس، چین و چروک و لکه‌ های قهوه‌ای جلوگیری کند. برای مراقبت از پوستتان، از ضد آفتاب با فاکتور حفاظتی (SPF) بالا و طیف گسترده استفاده کنید. همچنین مهم است که هر دو ساعت یک ‌بار ضد آفتاب خود را تجدید کنید. همچنین توصیه می ‌شود که در صورت امکان، در سایه قرار بگیرید و از لباس‌های مناسب مانند پیراهن آستین بلند و کلاه لبه ‌دار استفاده کنید.

استفاده از تخت‌ های برنزه‌ کننده ممنوع

استفاده از تخت‌ های برنزه‌ کننده مانند اشعه ماوراء بنفش خورشید، برای پوست مضر است و ممکن است باعث ابتلا به سرطان پوست شود. بهتر است اگر می‌خواهید پوست خود را برنز کنید، از محصولات پوستی برنزه ‌کننده استفاده کنید.

لمس کردن صورت ممنوع

 تا جای ممکن از لمس کردن صورت خود پرهیز کنید. هر زمانی که صورت خود را لمس می ‌کنید، ممکن است آلودگی‌ها، چربی ‌ها و میکروب‌ های دست‌هایتان به آن منتقل شوند. سعی کنید در طول روز به صورت خود دست نزنید و از لمس کردن یا فشار دادن جوش‌ ها خودداری کنید، زیرا این کار ممکن است منجر به ایجاد اسکار شود.

به طور منظم پوست خود را بررسی کنید

برای اطمینان از سلامت پوستتان، به صورت منظم آن را بررسی کنید. سرطان پوست از جمله شایع ‌ترین انواع سرطان در سراسر جهان است، اما تشخیص زودهنگام می‌ تواند شانس درمان آن را افزایش دهد. بنابراین، مهم است که به طور منظم پوست خود را بررسی کنید و هرگونه تغییراتی مانند لکه‌ های جدید، خال‌های ناشی از سوزش زیاد یا تغییرات در خال‌های موجود را توجه کنید. این تغییرات ممکن است علائمی از سرطان پوست باشند، بنابراین در صورت مشاهده هرگونه نشانه مشکوک، باید به سرعت به متخصص پوست مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید : لیزر فول بادی در کرج

رفتارهای مناسب با پوست خود داشته باشید

 برای حفظ سلامت پوست خود، از رفتارهایی مناسب پیروی کنید:

  • مدت زمان حمام را محدود کنید و از آب گرم به جای آب داغ استفاده کنید، زیرا آب داغ می‌تواند باعث از بین رفتن چربی طبیعی پوست شود.
  • از صابون ‌ها و شوینده‌ های قوی استفاده نکنید، زیرا این محصولات می ‌توانند چربی طبیعی پوست را از بین ببرند.
  • پوست خود را به درستی اصلاح کنید و پس از حمام از مرطوب ‌کننده استفاده کنید.

حفظ سلامت لب‌های خود

برای حفظ سلامت لب‌های خود، قبل از خروج از منزل بر روی آن ‌ها بالم لب یا رژ لب حاوی ضدآفتاب با SPF حداقل ۳۰ بمالید و در صورت خشکی و ترک‌ خوردگی لب، از وازلین استفاده کنید.

رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی سالم نیز به سلامت پوست شما کمک می ‌کند. مصرف میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین‌ های سالم، همراه با مصرف کافی آب، باعث می ‌شود پوست شما جوان‌ تر و سالم ‌تر به نظر برسد.

بیشتر بخوانید : تزریق ژل به ساق ومچ پا در کرج

بیشتر بخوانید : مرکز زاویه سازی صورت در کرج

سخن پایانی

پوست، بزرگترین سرمایه و زیبایی یک انسان است و به همین دلیل نیاز به مراقبت ویژه دارد. اگر سوالی درباره نوع پوست خود یا انتخاب روتین مراقبت پوستی مناسب دارید، به سایت کرج بیوتی یا کلینیک آنسه در کرج مراجعه کنید. از طریق این سایت می‌توانید وقت مشاوره آنلاین با متخصص پوست و مو رزرو کنید و بهترین راهکارهای مراقبت از پوست خود را بیابید.

پانوشت : روتین پوستی، راهکارهای مراقبت از پوست، بهترین کلینیک پوست و مو در کرج