به لکه های کوچک و متعدد به رنگ قهوه ای تیره و روشن روی پوست کک و مک گفته می شود که معمولا برای افراد به ویژه خانم ها موضوع خوشایندی نیست و همواره به دنبال راهی برای برطرف کردن این لکه ها هستند. آیا پوست شما هم دارای کک و مک است و به دنبال درمان آن هستید؟ تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید تا دریابید که دلیل ایجاد کک و مک صورت چیست و با چه روش هایی می توان آن را درمان کرد؟ آیا درمان با لیزر تکنیک مناسب و موثری برای حل این مشکل است؟ با ما همراه باشید.

کک و مک چیست؟

کک و مک ها از سلول های پوست دارای رنگدانه ملانین تشکیل شده اند. این لکه ها معمولا مسطح هستند و درد و التهابی با خود به همراه ندارند. کک و مک ممکن است به دلایل ژنتیکی به وجود بیاید، اما عمدتا به دلیل قرار گرفتن در مقابل نور خورشید روی پوست ظاهر می شود.

به عبارت دیگر می توان گفت کک و مک یک نوع لک پوستی با نقطه های کوچک با رنگ تقریبا قهوه ای است که معمولا در صورت پدیدار می شود. به طور کلی کک و مک خطر خاصی ندارد و مشکلی را برای فرد به وجود نمی آورد. تحت تاثیر قرار گرفتن زیبایی پوست و چهره مهم ترین مشکل است. اگر به دنبال یافتن دلیل ایجاد کک و مک صورت هستید تا انتهای مطلب ما را همراهی کنید.

بیشتر بخوانید : برای تزریق ژل لب چند سی سی ژل لازم است؟

بیشتر بخوانید : بهترین مرکز زاویه سازی صورت در کرج

دلیل ایجاد کک و مک صورت

پوست بدن انسان از سلول هایی تحت عنوان ملانوسیت ساخته شده است که رنگدانه ملانین را به وجود می آورد. ملانین به حفاظت از پوست در مقابل اشعه خورشید کمک زیادی میکند. قرار گرفتن در معرض نور خورشید، مهم ترین دلیل ایجاد کک و مک صورت و دست است. چرا که صورت و یا دستان شما بیشتر در معرض نور خورشید قرار دارند. در واقع تجمعات ملانین روی لایه بیرونی پوست کک و مک ها هستند و افراد با پوست بور بیشتر با این مشکل مواجه می شوند.

کمبود چه ویتامینی موجب کک و مک میشود؟

حتما میدانید که مصرف ویتامین ها تاثیر بسزایی در سلامت پوست دارد. لازم است بدانید که کمبود بعضی از ویتامین ها می تواند روی پوست شما کک و مک به وجود آورد. لازم به ذکر است کمبود فولیک اسید، ویتامین ب 9 و ب 12 می تواند روی پوست شما کک و مک ایجاد کند و یک دلیل ایجاد کک و مک صورت باشد.

روش های پیشگیری از ایجاد کک و مک

همانطور که گفته شد، دلیل ایجاد کک و مک صورت بیشتر از هر چیز به مسائل ژنتیکی و مواجه شدن با نور خورشید مربوط می شود. اما راهکارهایی هم وجود دارد که به کمک آنها میتوان از ایجاد لک های پوستی پیشگیری کرد. اگر از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید، موجب کاهش کک و مک نمی شود اما از به وجود آمدن لک ها پیشگیری میکند و یا باعث کم رنگ تر شدن کک و مک ها می شود. در ادامه راهکارهایی را برای پیشگیری از بروز کک و مک معرفی کرده ایم :

  • استفاده از کرم ضد آفتاب
  • پوشیدن لباس های آستین بلند
  • استفاده از کلاه و عینک آفتابی
  • قرار نگرفتن در معرض نور مستقیم و شدید خورشید
  • شارژ کردن ضد آفتاب روی پوست هر چند ساعت یا بعد از هربار تعریق
  • خودداری از برنزه کردن پوست

دلیل ایجاد کک و مک صورت چیست؟

بیشتر بخوانید : تزریق جوانساز پروفایلو در کرج

بیشتر بخوانید : تزریق فیلر زیرچشم در کرج

روش های درمان کک و مک

  • استفاده از کرم ترتینوئین

ترتینوئین یک ماده جهت پاکسازی پوست از لکه های تیره است که در اثر افزایش سن، آکنه و یا کک و مک به وجود آمده اند. از ترتینوئین باید در زمان خواب استفاده کرد و در طول روز نباید از آن استفاده کنید. قبل از مصرف پوست خود را بشویید و پس از استفاده از این ماده اجازه دهید ترتینوئین تا نیم ساعت روی پوستتان باقی بماند.

  • لایه‌برداری پوست

یک روش بسیار موثر و کارآمد جهت درمان کک و مک لایه برداری پوست با استفاده از مواد شیمیایی است. در این تکنیک ماده لایه برداری با غلظت زیاد روی کک و مک ها استعمال می شود و در مرحله بعد تمامی سطح پوست توسط این ماده به صورت یکنواخت پوشش داده می شود. با استفاده از این روش کک و مک ها بهبود یافته و یا به طور کامل رفع می شوند.

  • رادیوفرکانسی

اگر لکه یا کک و مک بر اثر افزایش سن به وجود آمده باشد، میتوان از امواج رادیو فرکانسی استفاده کرد. در این روش پس از پایان درمان ممکن است با علائمی مانند تورم و یا قرمزی مواجه شوید که امری طبیعی است و پس از چند روز بهبود خواهد یافت.

  • لیزر درمانی

روش دیگر جهت درمان کک و مک استفاده از متد لیزر لایه بردار است. در این تکنیک موثر، انرژی نوری که از لیزر خارج می شود رنگدانه ها را شکسته و باعث می شود که انها به میکرو ذرات تبدیل شوند. سپس این میکروذرات توسط مکانیسم طبیعی بدن جذب شده و به طور کامل از بین می روند. جهت کاهش درد قبل از آغاز درمان از کرم بیحسی موضعی استفاده می شود. لازم به ذکر است پس از استفاده از لیزر احتمال آن می رود که ضایعه سفید یا خاکستری شود و بعد از آن به حالت آفتاب سوختگی تبدیل شود. این حالت ممکن است 2 تا 7 روز زمان ببرد، اما پس از آن تیره تر می شوند و در نهایت پوسته پوسته و محو می شوند. سپس پوست طبیعی به وجود می آید و کک و مک ها از بین می روند.

  • آی پی ال (IPL)

آی پی ال شبیه لیزر است با این تفاوت که ای پی ال در هر پالس طول موج های رنگی بسیاری را رهاسازی می کند، اما لیزر تنها می تواند یک طول موج را ارائه کند. استفاده از این روش متداول و غیر تهاجمی، آسیب بسیار کمی به پوست وارد میکند.

بیشتر بخوانید : بوتاکس چشم گربه ای در کرج

دریافت مشاوره رایگان از کلینیک زیبایی آنسه

اگر شما هم به دنبال یافتن دلیل ایجاد کک و مک صورت هستید و می خواهید از شر این لک ها رهایی یابید، استفاده از تکنیک لیزر درمانی در یک کلینیک مجهز و پیشرفته میتواند بهترین گزینه برای شما باشد. کلینیک آنسه در عظیمیه کرج مفتخر است با بهره مندی از متخصصان و پیشرفته ترین و بروزترین دستگاه لیزر یعنی سوپرانو آیس تیتانیوم به شما در رهایی از کک و مک های صورت کمک کند و زیبایی دوباره را به چهره شما هدیه دهد.

پانوشت : دلیل ایجاد کک و مک صورت، درمان کک و مک صورت، بهترین کلینیک زیبایی در کرج