زگیل تناسلی چیست و راه‌های پیشگیری و درمان آن چگونه است؟ اگر مایل هستید پاسخ این سوالات را بدانید تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. زگیل تناسلی یک عفونت مقاربتی می‌باشد که توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)انتقال می‌یابد. این بیماری از بیماری‌های بسیار شایع مقاربتی بوده و دانستن اطلاعات کافی در این زمینه برای همه افراد ضرورت دارد. توصیه می‌کنیم جهت آگاهی بیشتر از علائم زگیل تناسلی در زنان و مردان، راه‌های انتقال و روش‌های درمان، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی به شکل یک برجستگی گوشتی و نرم در نواحی تناسلی و اطراف مقعد قابل مشاهده است. این عفونت مقاربتی به دلیل منتقل شدن ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)  بیمار را درگیر می‌کند. بسیاری از بیماران مبتلا به اچ پی وی؛ دارای هیچگونه علامت خاصی نیستند. طبق آمار CDC از هر صد انسان بزرگسال یک نفر امکان دارد به بیماری اچ پی وی مبتلا گردد.

زگیل تناسلی ممکن است دارای هیچ علامتی نباشد و گاهی نیز موجب بروز علائمی مانند زائده سفت گوشتی، خارش و خونریزی می‌گردد.

بیشتر بخوانید : درمان سیاهی زیر چشم با مزوتراپی در کرج

بیشتر بخوانید : بهترین دکتر برای جلوگیری از ریزش مو در کرج

علائم اولیه زگیل تناسلی چیست؟

ویروس HPV می‌تواند سرطان رحم و دهانه رحم را برای زنان به دنبال داشته باشد. یک نوع متفاوت از ویروسHPV  نیز وجود دارد که باعث مبتلا شدن فرد به سرطان روده بزرگ می‌شود. ویروس HPV دارای سرایت پذیری بالایی می‌باشد و این بیماری در خانم‌ها به مراتب خطرناک تر از آقایان می‌باشد.

زگیل تناسلی به شکل توده برجسته ای شبیه تکه کوچکی از گل کلم است که  به رنگ سفید یا رنگ پوست می‌باشد و در نواحی فرج، دهانه رحم، واژن، آلت تناسلی، بیضه و مقعد دیده می‌شود. احتمال دارد احساس خارش هنگام بروز این عارضه فرد را آزار دهد؛ اما در اکثر موارد این زائده دردناک نیست. به صورت کلی علائم زیر در صورت ابتلا به بیماری زگیل تناسلی در زنان دیده می‌شود:

  • تورم‌ کوچک صورتی رنگ در قسمت تناسلی
  • مشاهده چندین زگیل کوچک در کنار هم
  • احساس خارش یا علائم آزاردهنده دیگر در ناحیه تناسلی
  • خونریزی در هنگام مقاربت
  • افزایش ترشحات واژن

زگیل تناسلی عموماً در آقایان روی ناحیه بیضه، آلت تناسلی و اطراف مقعد مشاهده می‌شود. از علائم دیگر این بیماری در آقایان می توانیم ترشحات غیر طبیعی از آلت تناسلی، احساس درد و سوزش و خونریزی در هنگام ادرار کردن یا مقاربت را نام ببریم.

نکته: این بیماری هم در آقایان و هم در خانم‌ها می‌تواند روی ناحیه دهان، لب، زبان و گلو نیز مشاهده گردد.

بیشتر بخوانید: کرایوتراپی زگیل تناسلی در کرج

علت ایجاد زگیل تناسلی چیست؟

ویروس اچ پی وی عامل اصلی زگیل تناسلی در زنان می باشد. انتقال ویروس اچ پی وی از طریق راه‌های زیر می‌باشد:

  • واژن
  • رابطه دهانی
  • مقعد
  • تماس پوستی با پوست آلت تناسلی فرد مبتلا به ویروس اچ پی وی
  • زایمان

در صورت ابتلای زنان به اچ پی وی تناسلی ممکن است چندین ماه یا چندین سال زمان بگذرد تا بیماری بروز پیدا کند.

انتخاب پزشک متخصص و باتجربه نقش مهمی در درمان عفونت HPV دارد. لذا قبل از مراجعه به کلینیک یا پزشک، تحقیق نموده و یک پزشک مجرب و مرکزی مجهز را انتخاب نمایید. لازم به ذکر است که در حال حاضر لیزر درمانی و کرایوتراپی جزو بهترین رو‌شهای درمان HPV شناخته می‌شوند.

زگیل تناسلی چیست؟/ برای جلوگیری از زگیل تناسلی چکار کنیم؟

درمان زگیل تناسلی

از آنجایی که احتمال انتقال ویروس اچ پی وی به شریک جنسی فرد مبتلا وجود دارد؛ این بیماری باید حتماً کنترل شود. حتی در مواردی که زگیل تناسلی قابل دیدن نیست، می‌تواند انتقال دهنده بیماری به شخص دیگر باشد. برای اینکه مطمئن شوید که به بیماری اچ پی وی تناسلی مبتلا هستید یا خیر، باید بلافاصله پس از مشاهده علائم ابتدایی به پزشک متخصص یا دکتر زنان مراجعه نموده و آزمایش HPV انجام دهید.

درمان‌های دارویی زگیل تناسلی

به منظور درمان دارویی زگیل تناسلی، پزشکان عموماً داروهای زیر را برای بیمار تجویز می‌کنند:

  • ایمیکویمد
  • پودوفیلین و پودوفیلوکس
  • تری کلرواستیک اسید
  • پمادآلدارا

روش های دیگر درمان زگیل تناسلی:

  • لیزر درمانی
  • کرایو تراپی یا فریز کردن
  • سوزاندن زگیل با الکتروکوتر
  • برش زگیل

در درمان بیماری زگیل تناسلی زمان از اهمیت زیادی برخوردار است. هرچه زودتر برای درمان اقدام نمایید؛ درمان آسان‌تری خواهید داشت.

بیشتر بخوانید : بوتاکس چیست و چگونه عمل میکند؟

بیشتر بخوانید : همه چیز درباره مزوتراپی بعد از هایفو

درمان زگیل تناسلی با لیزر

به وسیله لیزر درمانی می توان از بیماری زگیل تناسلی رها شد. لیزر این قابلیت را دارد که زگیل‌های خوشه‌ای و تکی را به آسانی درمان نماید.

لیزر زگیل تناسلی، یک درمان سرپایی محسوب شده و لذا نیازی به دوره نقاهت طولانی ندارد. شما پس از سپری شدن چند ساعت خواهید توانست به روال عادی روزمره خود برگردید.

فریز کردن زگیل‌ها

 از دیگر روش‌های درمان زگیل تناسلی کرایوتراپی یا فریز کردن زگیل‌ها می‌باشد. طبق گزارشات در حدود ۷۵ درصد از افرادی که این روش درمانی را به کار برده اند؛ به صورت کامل از این بیماری خلاص شده‌اند.

در کرایوتراپی پزشک تلاش خواهد کرد تا به وسیله تری کلرواستیک اسید یا TCA سطح زگیل تناسلی را بپوشاند. زگیل پس از یخ زدن و فریز شدن از بین می رود. کرایوتراپی یکی از روش‌های قطعی برای درمان این بیماری می‌باشد .

سوزاندن یا الکتروکوتر

از قدیمی‌ترین روش‌های درمان زگیل تناسلی، سوزاندن زگیل‌ها می‌باشد. در این روش با کمک جریان الکتریکی زگیل ها از بین می‌روند. الکتروکوتر تنها قادر است زائده‌های نرم را درمان نماید و جهت زائده‌های گوشتی سفت و زبر چندان کارایی ندارد.

جراحی زگیل تناسلی

یکی از انواع روش‌های درمان زگیل تناسلی، استفاده از روش جراحی یا یا LEEP می‌باشد. در روش جراحی پزشک تلاش می‌کند زگیل از روی سطح بدن بیمار به وسیله برش دادن با کمک تیغ جراحی خارج نماید. در نهایت محل زخم بخیه زده می‌شود.

بیشتر بخوانید : دکتر خوب برای برداشتن خال صورت در کرج

واکسن گارداسیل برای پیشگیری از  HPV

تا این بخش از مطلب با پاسخ این سوال که زگیل تناسلی چیست و چگونه درمان می‌شود؛ آشنا شدید. در اینجا لازم است بهترین راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری یعنی تزریق واکسن گارداسیل را شرح دهیم. واکسن گارداسیل در 3 نوع  گارداسیل، گارداسیل 9 و سرواریکس موجود می‌باشد. گارداسیل خارجی یا گارداسیل 9 یکی از جدیدترین انواع واکسن اچ پی وی می‌باشد که قادر است بدن شما را  در برابر 9 ویروس مختلف اچ پی وی مصون نماید.

توصیه می‌شود دختران در سنین 9 تا 26 سالگی و پسران در سنین 9 تا 21 سالگی این واکسن را تزریق نمایند.

تزریق واکسن گارداسیل در سه نوبت (هر بار حدود ۰.۵ میلی ‌لیتر ) و به صورت عضلانی می‌باشد. فاصله بین نوبت اول و دوم واکسن یک ماه و فاصله بین نوبت اول و سوم واکسن 6 ماه می‌باشد.

تزریق واکسن گارداسیل ممکن است مانند سایر واکسن‌ها عوارضی مانند خارش، تهوع، تورم، غش، تب، سرگیجه و درد داشته باشد.

موارد ممنوع برای تزریق واکسن گارداسیل

مادران شیرده

  • زنان باردار
  • کودکان زیر ۹ سال
  • اشخاص مبتلا به بیماری ضعف سیستم ایمنی بدن

بیشتر بخوانید : گوهردشت لیزر کجا بریم؟

کلینیک آنسه در عظیمیه کرج

در مطلب فوق درباره این موضوع که زگیل تناسلی چیست و چگونه قابل پیشگیری و درمان است؛ کامل توضیح داده شد. شما عزیزان به منظور بهره مندی از خدمات درمانی کلینیک آنسه در خصوص این بیماری می‌توانید با این کلینیک تماس گرفته و اطلاعات لازم را دریافت نمایید.

کلینیک آنسه یکی از کلینیک‌های پوست و مو و زیبایی در شهر کرج می‌باشد که با ارائه خدمات عالی، توانسته رضایت زیباجویان زیادی را به دست بیاورد.

به منظور ارائه بهترین خدمات به مراجعین گرامی، این مرکز تلاش نموده است با کمک بهترین پزشکان و مشاوران، درمان‌های زیبایی را به بهترین شکل به انجام برساند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص خدمات درمانی و زیبایی کلینیک آنسه از طریق شماره‎های مندرج در وب سایت آنسه با همکاران ما در این مجموعه تماس بگیرید.

پانوشت : زگیل تناسلی چیست؟، درمان زگیل تناسلی در کرج، واکسن زگیل تناسلی در کرج، جلوگیری از زگیل تناسلی